Kobieta trzymająca przed sobą ananasa
Pielęgnacja | Piękne włosy

Dieta na włosy – pielęgnacja od wewnątrz

Lato sprzyja poprawie naszych nawyków żywieniowych – świeże owoce i warzywa włączone do diety wzbogacają ją w witaminy i mikroelementy, składniki bez których nie ma mowy o zdrowych włosach. Preparaty do pielęgnacji włosów, choć poprawiają ich kondycję, działają powierzchniowo, a rezultaty ich stosowania nie są tak długotrwałe jak w przypadku zbilansowanej, racjonalnej diety.

Ciemnozielone warzywa i owoce

Ciemnozielone warzywa są bogate w witaminę A i C, dlatego warto włączyć je do naszej diety na włosy

Spójrzmy prawdzie w oczy – rytuał pielęgnacyjny, aby móc w pełni wykorzystać swój potencjał, potrzebuje wsparcia od wewnątrz. W sytuacji, kiedy zaniedbujemy ten front działania, nasze wysiłki nie przynoszą rezultatu – wciąż łamiące się i wypadające włosy budzą frustrację. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać, że sposób odżywiania nie pozostaje bez znaczenia. Witaminy i pierwiastki kluczowe dla prawidłowego wzrostu włosów docierają wraz z krwią do mieszków włosowych, z których wyrastają cebulki. Nowe komórki włosa powstają właśnie tam, a tempo i sukces tego procesu są ściśle związane z zaopatrzeniem organizmu w składniki odżywcze. Ilość dostępnych na ten temat informacji może przyprawić o zawrót głowy i zniechęcić do zgłębiania tajników wpływu diety na włosy. My śpieszymy z pomocą i wyjaśniamy, jakie pokarmy są szczególnie wskazane w walce o piękne i zdrowe włosy!

Kluczowe składniki diety na zdrowe włosy

Aby zapewnić włosom optymalne warunki do wzrostu, dieta powinna być bogata w białko i aminokwasy siarkowe, składniki mineralne takie jak cynk, krzem i miedź oraz witaminy – przede wszystkim A, C, E i te z grupy B. W ramce poniżej znajdziesz produkty, które powinny znaleźć się w diecie na piękne włosy.

  1. Ryby morskie poza kwasami tłuszczowymi omega-3, pomocnymi w kuracji przeciw wypadaniu włosów, zawierają witaminy A i B. Witamina A gwarantuje prawidłowy metabolizm komórek macierzy włosa, a jej brak przejawia się słabymi i podatnymi na uszkodzenia włosami.
  2. Papryka uchodzi za prawdziwą bombę witaminową. Szczególnie dużo jest w niej witaminy C (więcej niż w cytrynie!) i B. Dodatkowo jej czerwona odmiana zawiera beta-karoten, a więc prowitaminę A.
  3. Jaja to źródło cennych aminokwasów, które spożywane regularnie i w odpowiednich ilościach potrafią wpłynąć na grubość włosów. Ponadto są skarbnicą witamin A, D, E i B12.
  4. Chude mięso drobiowe to kolejny element diety na włosy, bogaty w białka – podstawowy budulec struktury włosa. Niedobór tego składnika może prowadzić do osłabienia jego łodygi, a w konsekwencji jej łamliwości.
  5. Kalafior zawiera siarkę, która w wyniku reakcji chemicznych wiąże się z aminokwasami, tworząc związek nadający włosom sprężystości i wzmacniający ich strukturę.
  6. Niskotłuszczowy nabiał, podobnie jak jaja i mięso, dostarcza organizmowi białek. Dzięki temu okaże się on niezastąpiony w diecie na porost włosów.
  7. Ciemnozielone warzywa, takie jak brukselka, brokuł, sałata, kapusta czy szpinak, słyną ze znacznych zasobów żelaza oraz witamin A i C, które biorą udział w produkcji sebum, potrzebnego do nawilżenia i nadania blasku fryzurze.
  8. Orzechy, bogate w takie składniki odżywcze, jak kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, selen oraz witaminy A i E, dodatkowo zawierają biotynę, czyli witaminę H, które przeciwdziała łysieniu.
  9. Pestki dyni i słonecznika - te pierwsze są wskazane w przypadku nadmiernej utraty włosów ze względu na dużą zawartość cynku, zaś pestki słonecznika charakteryzuje wysoki poziom witaminy E, która przez poprawienie krążenia pozytywnie wpływa na odżywienie mieszków włosowych. Chroni je również przed wolnymi rodnikami.

Letnie SOS dla naszych włosów

Nabiał i świeże owoce to ważny element diety na włosy

W diecie na włosy nie może zabraknąć nabiału i świeżych owoców.

Lato to czas, kiedy nasze włosy są szczególnie narażone na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych – promieniowanie UV, słona woda morska czy wysoka temperatura. Ochrona włosów latem jest wyzwaniem, dlatego warto zawczasu skorzystać z dobrodziejstw natury, jakimi są świeże owoce i warzywa, by wzmocnić ich naturalną barierę ochronną.

Odkryj: